Kulturel intelligens er en tænkemåde og nogle praktiske arbejdsredskaber, så virksomhederne kan få bedre resultater, når der er kulturforskelle
Tilgangen kulturel intelligens er udfoldet af kultursociolog og ledelsesrådgiver Elisabeth Plum i forbindelse med udgivelsen af bogen af sammen navn i 2007. Denne nye tilgang har forbedret virksomheders mulighed for at arbejde professionelt med projektledelse, innovation, fusioner, globalt samarbejde og tværfagligt arbejde.
Forskelle påvirker bundlinjen på to måder
Forskelle i medarbejdernes baggrund og synsvinkler kan skabe problemer, men er samtidig selve nøglen til nytænkning. Mange virksomheder oplever, at forskelle fører til misforståelser, manglende videndeling og kan eskalere til konflikter og det koster dyrt, så det må forebygges med kulturel intelligent brobygning.
Virksomhedernes succes afhænger af, om de kan skabe nytænkning og få adgang til det skjulte potentiale, der ligger i at forskelle mødes. Det kræver, at forskellene bringes aktivt i spil på kulturelt intelligente måder. Med kulturel intelligens kan virksomheder forebygge konflikter og få adgang til innovativt potentiale.
Disse virksomheder har udviklet lederes og medarbejderes kulturelle intelligens gennem et foredrag, en workshop eller et udviklingsforløb med Elisabeth Plum:
Aker Solutions
Arla
Dako
DI
FLSmidth
Kommunernes Landsforening
Ledernes Hovedorganisation
London Business School
Microsoft
Novo Nordisk
Radiometer Medical
Region Hovedstaden
Rigspolitiet
Sønderborg Kommune
Vestas
Styrk din teamledelse med kulturel intelligens. Se udviklingsredskabet der skaber mere videndeling og innovation i dit team. Læs om Team Culture her.